fredag 21 augusti 2009

hon å han. frågetecken.

jag läste sportdelen av den morgontidning jag prenumererar på imorse.
detta är något alldeles extraordinärt. jag läser aldrig sportdelen av den morgontidning jag prenumererar på. dels av ointresse. dels av tidbrist. mest av likgiltighet. anywho, imorse gjorde jag det. å döm av min förvåning när jag snubblar över lite queerteori. där mitt i sportdelen. det är tydligen någon kvinnlig friidrottande vm atlet som blivit utpekad som man. själva utpekandet kan man ju ha tankar om å är väl egentligen en annan diskussion, för det som förvånade mig var den artikel som kom brevid. där rubriken lät
"känner man sig som kvinna ska man få tävla som det".
HERREGUD tänkte jag queerteorin har kommit till sporten. eller åtminstone knackat på dörren. ett problematiserande av de stendiamanthårda grupperingen, klassificeringen, dikotomeringen MAN - KVINNA sker just nu här i min tidning. I SPORTDELEN!
själva artikeln handlar om hur man klassificerar "problematiska" fall av oklar könstillhörighet. ett uppradande av olika regler för klassificering och ett andfått och desperat försök att banka in människor som inte helt enkelt förhåller sig till varesig den ena eller andra kategorin av mänskligt uppdelande.
jag blev glad. jag blev förvånad. jag blev lite lite rädd.
äntligen en fruktbar diskussion om problemen och nödvändigheterna i uppdelningen MAN - KVINNA.
sportdelen?
ska jag behöva läsa sportdelen nu?

1 kommentar: