fredag 21 augusti 2009

anpassat

jag har en ögonfunktionsnedsättning. mitt ena öga är skadat och kan bara, på en av sina bättre dagar, fungera till ungefär 60%. men hey man har ju ett till. mm jag har ett extra öga som sitter precis brevid det skadade. men inte heller detta öga är helt funktionsdugligt. jag ser micketmicket dåligt på mitt "friska" öga. jag bär därför lins på detta "friska" öga. en lins som stundtals måste rengöras med linsvätska. jag har under många många år använt ett och samma märke när denna, min visuella räddning, ska rengöras och inte tänkt mer på denna procedur av rengöring än att den stundtals kan vara ganska rolig. att pilla sig i ögonen är inte bara ganska farligt utan utomordentligt spännande och roli också.
hursom, min linsvätska var slut i veckan så jag inhandlade en ny av samma märke dock med ny form och spexigare modell. när jag senare skulle starta själva rengöringen av linsen inser jag att den nya spexigare modellen och designen för linsvätskan inte alls är anpassat för sina visuellt funktionsnedsatta användare. både flaskan och den lilla linsburken man får med är nämligen genomskinliga.
heltigenom gjorda av genomskinlig hårdplast. förut var de både vita, ibland med ett grönt litet lock för att vi ska kunna skilja på höger och vänster, men inte nu. nu är de genomskinliga. hur ska jag utan lins i eller glasögon på nosen enkelt och utan att rota ner allt i badrumsskåpet kunna finna min linsburk? om jag råkat tappa min lins och genom något mirakel råkat hitta den igen och måste akut rengöra den, hur ska jag kunna finna linsvätskan? jag är medveten om banaliteten i denna upptäckt, jag är håller fullkomligt med om att den inte är superviktig som svininfluensavaccin eller sprintervärldsrekord på hmmöh meter, men den är ännu ett exempel på att de som utformar hjälpmedel för olika former av funktionsnedsättningar inte har denna problematik själva. jag tror inte att en halvblind designer eller formutvecklare som själv bär linser skulle föreslå en genomskinlig burk eller flaska. å denna visuella funktionsnedsättning är något en stor del av vår befolkning har. jag tycker det är märkligt. jag är inte arg eller ens irriterad eller sur.
bara förundrad. hur tänkte dom? genomskinligt. för ett preparat som folk med dålig syn ska använda.
konstigt. ja.
anpassat för sina användare. nej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar